Barnreklam – Vad är tillåtet och hur påverkas våra barn?

Barnreklamen är ett hett ämne som diskuteras på hög nivå i landet. Reklamen finns överallt och i Sverige är man inte myndig förrän man är 18 år. Ändå blir man överöst med reklam från leksakstillverkare, nätcasinon, pokersidor, klädmärken, elektronik osv. Vad är det som gör att våra barn får se detta, trots att vi har ett förbud i Sverige mot reklam till minderåriga.

Så här fungerar reklamen i Sverige

Radio- och Tv-lagen reglerar vad som får visas i Sverige och vilka man får visa dem för. Tv-reklamen får inte vara längre än 12 minuter per timme och man får inte sända reklam som riktar sig till barn, utan kompromisser. I lagen står det att det inte är tillåtet att sända reklam före och efter ett barnprogram, inte under det heller.

I vissa kanaler som vi har tillgång till finns det barnreklam. Varför är det så?

Problematiken ligger i att kanalerna sänds från ett annat land. Vi tar emot sändningar via satellit och på andra sätt som skickas från ett land där det inte finns regler om barnreklam. Tyvärr är det så och vi kan inte påverka det.

Det finns åldersgränser inom reklamen också där företag måste anpassa sig. Under 12 år är strikt förbjudet på tv och riktad direktreklam till personer under 16 är inte heller tillåtet. I tidningar är det svårt att avgöra vad som är tillåtet eller inte.

Magasin för tjejer och killar ska vara anpassade för en viss tänkt ålder men det är ingen åldersgräns på att köpa t.ex. hästtidningar eller ungdomstidningar. En kille eller tjej som är under 12 år kan köpa en sådan tidning utan problem och kan då ta del av all reklam som står där.

Hur påverkas våra barn av reklamen?

Den problematiken brottas föräldrar med dagligen. Hur påverkas våra barn egentligen av all reklam som riktar sig till dem, även om det enligt svensk lag inte är tillåtet. Reklam kan innehålla mängder med budskap som en minderårig inte förstår. De påverkas helt klart av den och föräldrar ska inte försöka att gömma informationen, i stället ska man förklara för barnen vad det betyder, vad reklamen betyder. De kommer säkert bli utsatta för den ändå på ett eller annat sätt och då fungerar det bättre med att informera och utbilda.

Internet har dessutom öppnat upp portarna till en helt ny värld med reklam och möjligheter för företag. Se bara på spelsidor för barn, där visas casinoannonser upp helt lagligt till personer under 18 år, det där basuneras ut stora så kallade casinobonusar där man ska tro att det är ”gratispengar”. Internet är stort och det finns i princip ingen begränsning men svenska lagar gäller ändå, för webbplatser som lyder under svensk lag vill säga. Många spelsidor som unga besöker drivs av utländska bolag och då är vi tillbaka på samma ställe som med tv-sändningar från utlandet. Har man barn som använder internet så gäller det att begränsa och informera vad som är ok och inte ok.

Det finns teknik som kan användas för att bara ge tillgång till godkända sidor. Just på internet kan detta vara bra men man ska inte glömma att förklara för barnen varför man begränsar deras tillgång.